اهمیت و ارزش غذایی گندم

اهمیت و ارزش غذایی گندم:

گندم از عمده ترین محصولات کشاورزی ایران و تامین کننده بیشترین نیاز غذایی کشور است، همچنین روزانه حدود ۴۷ درصد از کاری مصرفی سرانه کشور را تامین می نماید.

گندم های سخت پاییزه و بهاره و گندم های دوروم، پروتئین زیادتر ولی گندم های نرم و سفید، پروتئین کمتری دارند. مقدار و نحوه توزیع اجزای سازنده ی دانه گندم مانند پروتئین، چربی، نشاسته، سلولز و خاکستر، در بخش های مختلف دانه و در دانه ی تیپ های مختلف گندم، متفاوت است و این موضوع موجب اختلاف در اندازه، رنگ، شکل و بافت (سختی و نرمی) دانه ی گندم میشود.

مهم ترین ماده تشکیل دهنده ی گندم پروتئینی به نام گلوتن است که از گلیادین و گلوتنین تشکیل شده است. از مهمترین مواد معدنی موجود در گندم می توان به ویتامین های A.B1.B2.B6  اشاره کرد. گندم، آهن ضعیفی دارد و سایر عناصر ریز مغذی مانند منگنز و منیزیوم در آن یافت می شود. به خاطر خاصیت فیزیکی و شیمیایی گلوتن موجود در گندم می توان برای طبخ انواع نان استفاده کرد. بهترین نانی که در ایران پخته میشود ، به دلیل سبوس بالای نان سنگک است .

خوردن نان داغ ، گاز کربنیک زیادی در معده ایجاد میکند و در نتیجه باعث ضعیف شدن معده میشود.

 

منبع:صفی خانی س. ۱۳۸۶. بررسی روند ۱۰ ساله افزایش سطح تولید و عملکرد گندم در کشور ، ماهانه دام، کشت و صنعت سال هشتم به شماره۹۴.ص:۵۶-۵۸