تاریخچه آسیاب گندم +کارخانه آرد زاهدی گلستان

آرد با کیفیت

تاریخچه آسیاب گندم
انسانهای اولیه برای تهیه آرد از گندم (از غلات)دانه ها را بین سنگ ثابت و سنگی که بوسیله دست نگهداری و برروی دانه ها فشرده و غلتانده میشد خرد می کردند.مصری ها در۲۰۰۰ سال قبل از میلاد مسیح از نوع آسیاب سنگی برای آرد کردن استفاده می نمودند که متشکل از یک سنگ دایره ای شکل که سنگ دایره ای شکل دیگری بوسیله دست برروی سنگ پایئن چرخانده مشد از این نوع آسیاب سنگی هنوز هم در بعضی از خانه های قدیمی و درروستاهای ایران وجود داشته و استفاده می شود.رومی ها در ۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح و گل ها Gaule ساکنین مناطق اروپای غربی و قسمتی از فرانسه امروزی ازنوعی آسیاب سنگی مخصوص که با دست کار می کرد استفاده می کردند ، در قرون وسطی استفاده از آسیاب آبی برای تهیه آرد غلات دراروپا متداول گردید. که تقلیدی بوده از روش شرقی ها در تهیه آرد از گندم آسیاب های غلتکی اولیه در سال ۱۵۱۹ تا ۱۵۵۶ به وجود آمدند .سیر تکاملی با غلتک های هیپلر بلوئید شروع و پس ازآن غلتک مخروطی ،غلتک دیسکی و غتک شیاردار حلزونی ساخته شد و سیر تکاملی آسیاب غلتکی را از سال ۱۸۰۰ به بعد را به صورت ذیل می توان خلاصه کرد.سال ۱۸۱۵ جوزف آنتون آسیابانی بود که در سال ۱۸۱۵ ودر ورشو پایتخت لهستان آسیابانی را معرفی نمود که قادر بود به جای آسیاب، آسیاب سنگی دانه را بوسیله غلتک هائی که مخالف یکدیگر می چرخند آرد نماید.
سال ۱۸۲۱ در این سال دانه را بوسیله غلتک آسیاب کرده و آرد نمودند، این نوع غلتک ها بعدها به وسیله بولینگر در وین و کولییر در پاریس رو به تکامل گذاشت.
سال۱۸۳۱ – فرین موت و یوهان کنراد یک کارخانه ۵ طبقه ای غلتکی را ساختند . اساس آن همان آسیابی بود که توسط جزف آنتون معرفی گردیده بود.
سال ۱۸۳۶-۸۳۷ – ساخت آسیاب غلتکی در نزدیکی شهر مانیس در آلمان که با نیروی بخار کار می کرد این آسیاب مجهز به دستگاههای تفکیک کننده به وسیله هوا و همچنین الواتورهای مختلف بود.
سال ۱۸۵۰-آبراهام امیراخ اهل زوریخ ، اولین غلتک چدنی را که دارای شیار بود را ساخت.
سال ۱۸۷۰ –فریدرش و گمان توانست اولین غلتک آسیاب کردن از جنس چینی را بسازد.
سال ۱۸۷۶-و گمان توانست در تاریخ و مارچ ۱۸۷۶غلتک آسیاب کردن را به ثبت برساند.
سال ۱۸۷۸-ساخت اولین غلتک آلمانی در انگلستان
سال ۱۸۷۹-ساخت اولین غلتک آسیاب گرد در آمریکا
سال ۱۸۸۷- ساخت اولین چهار غلتکی که اساس غلتک های امروزی را تشکیل می دهد.
سال ۱۹۹۰-تحولات عظیمی در فن آوری و ساخت غلتک های آسیاب کردن پدید آمده است. که از این سال به بعد صنعت آرد دچار تحولات عظیم شده است ، که روزانه با ابداع تکنولوژی جدید و دستگاههای پیشرفته در حال تغییر می باشد. در اینده نه چندان دور این صنعت با تکنولوژی الکترونیک موجب تغییرات دیگر خواهدشد.