طرز تهیه نان فوکاچا(فوکاچیا)

طرز تهیه نان فوکاچا(فوکاچیا)

مواد لازم:

آرد دو و نیم لیوان
نمک ۱ قاشق چای خوری
آب ولرم ۱ قاشق چای خوری
مایه خمیر۱ لیوان

مواد لازم سس روغن زیتون:

روغن زیتون نصف لیوان
رزماریبه مقدار دلخواه
سیربه مقدار دلخواه
آویشنبه مقدار دلخواه
گوجه ی تزیینیبه مقدار دلخواه

طرز تهیه

یک روز قبل از درست کردن نان فوکاچا، رزماری ساییده، سیر رنده شده و آویشن را داخل روغن زیتون می ریزیم و اجازه می دهیم کاملا به خورد هم بروند.

برای تهیه ی خمیر نان فوکاچا، آرد و نمک را در ظرفی خوب مخلوط می کنیم، وسط آرد را باز کرده و آب ولرم، ۳ قاشق غذاخوری از سس روغن زیتون و مایه ی خمیر را می ریزیم و با کمک قاشق مخلوط می کنیم و به آرامی آرد را از اطراف به این مواد اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

این کار را با کل آرد انجام می دهیم تا خمیر نرم و نسبتا شلی به دست آید.

روی ظرف خمیر را دستمال تمیزی می کشیم و به مدت یک ساعت در محل گرمی قرار می دهیم تا خمیر عمل بیاید سپس با دست روغنی خمیر را از زیر به رو چند بار تا می زنیم. قالب مورد نظر را با روغن زیتون چرب کرده و خمیر را داخل قالب ریخته و روی آن رو با دست شکل می دهیم.

دوباره اجازه می دهیم خمیر به مدت ۳۰ دقیقه در این حالت بماند سپس بقیه ی سس روغن زبتون را روی خمیر ریخته و با انگشت روی خمیر شکل نامرتب ایجاد کرده و گوجه های تزیینی را با کمی فشار روی خمیر گذاشته و قالب را در فری که از قبل با دمای ۱۸۰ درجه روشن کرده ایم به مدت ۳۰ دقیقه قرار می دهیم تا نان فوکاچا بپزد و روی آن طلایی شود.

شیرینانه:

بسته به ذائقه مان می توانیم از ۳ حبه سیر، یک قاشق چای خوری رزماری، یک قاشق چای خوری آویشن و یا بیش تر یا کم تر از این مواد برای تهیه ی سس روغن زیتون استفاده کنیم.