نان سنگک برای عصر جمعه

نان سنگک برای عصر جمعه
فکر کنید مثلا غروب جمعه است  و دل‌تان به قدر همه ابرهای فصل پاییز، ابری است! حوصله بیرون رفتن از خانه را هم ندارید. باید کار کنید تا کمی شاد شوید. با پختن نان سنگک و بعد هم خوردن دورهمی آن با کمی پنیر و گردو موافقید؟ آستین بالا بزنید.

روش پخت نان در خانه,پخت نان خانگی

داخل سینی فر را با سنگ ریزه‌هایی که شبیه به سنگ ریزه داخل تنور سنگکی است، پر کنید

مواد لازم برای نان سنگک :

 آرد سنگکیک کیلو
 آب با حرارت ۲۰ درجه سانتیگراد هفت دسی لیتر
 مایه خمیر هفت گرم
 نمکدو قاشق چایخوری
مخمرسه گرم
کنجد، سیاه دانهبه مقدار دلخواه

طرز تهیه نان سنگک :
۱- خمیر ترش
ابتدا باید خمیر ترش تهیه کنید. برای اینکار، چهار گرم مایه خمیر را با ۱۵۰ گرم آرد و دو دسی لیتر آب مخلوط کنید. این مقدار آب برابر با یک لیوان آب سر خالی است. برای تهیه این خمیر ترش ابتدا آب را تا حرارت ۲۰ درجه سانتیگراد گرم کنید. سپس مایه خمیر را داخل آن ریخته و بعد از اینکه خوب مخلوط شد، آرد را به تدریج به آن اضافه کنید. در ظرف را نایلون بکشید. نایلون را از چند جا سوراخ کنید تا گازهای ایجاد شده خارج شود. حواس‌تان باشد حجم خمیر تا دو برابر افزایش می‌یابد. پس ظرف بزرگ انتخاب کنید. این خمیر را ۲۴ ساعت قبل آماده کنید.

۲-خمیر سنگک
باقی‌مانده آب را حرارت دهید تا دمای آن به ۲۰ درجه سانتیگراد برسد. باقی‌مانده آرد و نمک را خوب هم بزنید. سپس مواد را داخل میکسر بریزید و بگذارید خوب مخلوط شوند. سپس روی مخلوط‌کن را با پارچه یا نایلون بپوشانید و بگذارید نیم ساعت بماند.

سه گرم خمیر را با چند قاشق آب ولرم مخلوط کنید و آن را به مواد داخل میکسر اضافه کنید. میکسر را روشن کنید تا مواد با این ترکیب‌های جدید مخلوط شوند. روی این مواد را بپوشانید و دو ساعت به این مواد استراحت بدهید. آن را با خمیر ترش مخلوط کنید و دوبره میکسر را روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط شوند. این خمیر شل است.

۳- پخت
داخل سینی فر را با سنگ ریزه‌هایی که شبیه به سنگ‌ریزه داخل تنور سنگکی است، پر کنید. حرارت فر را روی ۳۰۰ درجه گرم کرده و سینی حاوی سنگ را داخل آن بگذارید. وقتی سینی و سنگ‌ها خوب داغ شد، آن را از داخل فر درآورید. کمی از خمیر را بردارید و روی سنگ‌ها پهن کنید. روی آن کنجد و سیاه‌دانه بریزید. سینی را داخل فر بگذارید. در فر را ببندید. شعله بالای فر را هم روشن کنید تا سطح و کف نان همزمان بپزد.