دستور پخت نان ساده

مواد لازم

۴_۵ نفر

  1. ۳ لیوان آرد
  2. ۳ قاشق چایخوری خمیر مایه
  3. ۱ عدد تخم مرغ
  4. ۱ لیوان شیر یا آب
  5. ۶ قاشق غذاخوری روغن
  6. ۱ قاشق چایخوری نمک
  7. ۴ قاشق چایخوری شکر

مراحل

۲ ساعت

  1. خمیر مایه ، شیر یا آب ولرم (گرمایی که دست را نسوزاند) و ۱ قاشق چایخوری شکر را داخل کاسه ای بریزید و مخلوط کنید سپس ۵ – ۱۰ دقیقه کناری قرار دهید تا خمیر مایه عمل کرده و کف کند.

  2. تخم مرغ ، باقی مانده شکر ، روغن و نمک را داخل کاسه دیگری بریزید و مخلوط کنید تا یکدست شوند ، خمیر مایه را با چند قاشق آرد مخلوط کنید و به مواد تخم مرغی اضافه کنید ، کمی هم بزنید تا مواد ترکیب شوند سپس باقی مانده آرد را اضافه کنید.

  3. پس از مخلوط کردن مواد را با دست ورز می دهیم تا خمیر جمع شود ، روی سطح کار آرد بپاشید و خمیر را روی سطح کار قرار دهید ، خمیر را ۱۰ دقیقه ورز دهید (و یا صد مرتبه روی سطح کار بکوبید) ، آنقدر ورز دهید تا خمیر نرم و لطیفی بدست بیاید.

  4. داخل کاسه ای را چرب کنید و خمیر را داخل کاسه قرار دهید، روی خمیر را بپوشانید و در جای گرمی ۱ ساعت یا بیشتر استراحت دهید تا حجم خمیر ۲ برابر شود ، پس از آماده شدن پف خمیر را با فشار دست بگیرید.

  5. این خمیر بسیار خوش دست بوده و کار با آن بسیار راحت است ، بافت و ماندگاری خوبی دارد و میتوانید تا چند روز در یخچال و داخل کیسه فریزر بسته بندی و نگهداری اش کنید.

  6. این خمیر بسیار ترد و سبک است و مناسب برای انواع غذاها ، پیراشکی ، کلوچه ، نان صبحانه ، نان شکم پر ، پیتزا و … است ، حتی میتوانید آن را در روغن سرخ کنید ، این خمیر جادویی خمیری همه کاره است.

  7. ان را به قطعات دلخواه تقسیم کنید و هر قطعه را بصورت گلوله ای فرم دهید ، کف سینی فر کاغذ روغنی بگذارید و گلوله های خمیری را درون سینی گذاشته و روی آن را پوشانده، نیم ساعت دیگر استراحت میدهیم.

  8. پس از آن روی خمیر نانها را رومال زرده تخم مرغ زده، روی آنها کنجد و سیاه دانه میپاشم. و به مدت ۳۰ دقیقه درون فر با درجه حرارت ۲۰۰ درجه سانتیگراد قرار دهید.

    مراحل دستور نان صبحانه عکس 8
  9. میتوانید از این خمیر طرح های دیگری نیز ایجاد کنید ، و به شکلهای گل، بافت، پیچی، و… تزئین کنید.

    مراحل دستور نان صبحانه عکس 9