نان رول شیری مناسب برای صبحانه و عصرانه

مواد لازم

۴-۵ نفر

  1. ۱ ق غ مایه خمیر
  2. ۳/۴ پیمانه شیر ولرم
  3. ۱/۴ پیمانه آب ولرم
  4. ۱/۲ ق چ نمک
  5. ۳-۴ پیمانه آرد (مقدار تقریبی است)
  6. ۳ ق غ (معادل ۴۵گرم) کره
  7. ۱ عدد تخم مرغ درشت
  8. ۱/۴ پیمانه شکر
  9. ۱ ق غ شیر
  10. ۱ ق چایخوری روغن مایع
  11. ۱ ق چایخوری شیر
  12. ۱ ق چ روغن مایع
  13. برای رومال:
  14. ۱ عدد زرده تخم مرغ
  15. ۱ قاشق غذاخوری ماست
  16. خیلی کم زعفران
  17. ۲ قاشق غذاخوری کره آب شده (برای بعد از پخت)

مراحل

٣ ساعت

  1. آرد را با نمک الک کنید. یک ق غ از شکر را با ١/۴پیمانه آب مخلوط کنید. مایه خمیر را روی آن پاشیده درپوش بذارید به مدت ده دقیقه تا عمل بیاد.

  2. تخم مرغ و بقیه شکر را مخلوط کرده کره ی نرم و شیر را هم اضافه کرده مایه خمیر عمل آمده رو هم اضافه کرده و با یک قاشق چوبی مخلوط کرده ارد رو هم کم کم اضافه میکنیم تا خمیرتقریبا جمع بشه.

  3. بعد روی سطح کار کمی آرد پاشیده خمیر را روی میز کار خوب ورز میدیم تا کاملا صاف و براق و یکدست بشه (توجه داشته باشید آرد را خیلی کم و بادقت اضافه کنید، بیشتر اضافه کردن آرد موجب سنگینی وسفتی نان میشه و نان پفکی نخواهید داشت) کاسه را با روغن مایع چرب کرده خمیر را در کاسه گذاشته روی ظرف را سلفون کشیده و در یک جای تاریک مثل فر خاموش قرار داده به مدت ٣٠ تا ۴۵ دقیقه تا خمیر استراحت کند، پف کند و حجم آن دو برابرشود.

  4. ?? سایرنکات:

  5. بعد خمیر را از ظرف خارج کرده روی میز کمی ورز میدیم و پف آن را میگیریم. بعد ازخمیر چانه هایی به اندازه ی یک نارنگی کوچک جدا میکنیم، در دست گرد میکنیم و در ظرف مورد نظر که با کره یا روغن چرب کردیم، با فاصله یک سانت می چینیم. روی ظرف را یک حوله ی سبک نمدار میگذاریم تا حجم خمیر دو برابر شود. بعد ازاستراحت دوم روی چانه ها را با برس از مخلوط زرده ی تخم مرغ و شیر میزنیم.

  6. و در فر با حرارت١۵٠درجه ی سانتیگراد به مدت چهل تا چهل و پنج دقیقه طبقه ی وسط می پزیم، یا تا زمانی که روی نان ها طلایی شوند. بعد ازپخت تا نان ها داغ هستند روی آن ها با برس کره ی آب شده میزنیم.

  7. اگر همزن قوی دارید بهتر هست از همزن استفاده کنید درکیفیت نان بسیار مؤثر است? من خمیر را درکاسه ی همزن درست کردم. تا زمانی به مواد آرد اضافه کنیدکه خمیر به سر خمیرگیر همزن گیر کنه

  8. یک ظرف آب جوش درفر بگذارید تا نان های نرمی داشته باشید ? همیشه کمی خمیررا چسبنده بردارید، بعد ازاستراحت چسبندگی خمیراز بین میره ?

  9. برای اینکه نان بعد از پخت بوی ترشی نده حتما بعد از پنج تا شش دقیقه مایه خمیر را نگاه کنید، اگرعمل کرده بوداستفاده کنید. هیچ وقت منتظر زمانی که در رسپی ها داده شده نباشید چون این زمان ها تقریبی است

  10. نکته ی مهم دیگر زمانی است که خمیر را استراحت میدید بعد ازسی دقیقه تا سی و پنج دقیقه خمیر را نگاه کنید؛ اگر حجم آن دو برابر شده بود بیشتر نذارید بمونه و کار با آن را انجام بدید. استراحت دادن زیاد خمیر باعث ترش شدن نان و الکلی شدن اون میشه?

  11. خمیر را درفرخاموش با چراغ روشن میتونید بذاریدتا زودتر عمل کنه? در تابستان زودتر و در زمستان دیرتر خمیر حجمش زیاد میشه. امیدوارم درست کنید و لذت ببرید. نوش جان

  12. رسپی به زبان اصلی مواد دو برابر بود من نصف دستور درست کردم و شکر را به اندازه ی اصلی رسپی ریختم به خاطر بچه ها که شیرین تر دوست دارند